Smrt v Benátkách
Obsah
Úspěšný spisovatel Gustav Asenbach je hlavním hrdinou tohoto sice kratšího, přesto mistrovského díla. Jako mladík se nijak nelišil od ostatních bohémů, pravých básníků těl i dušů, kteří podporovali individualismus a tvrdili, že umělecké dílo musí mít svou duši, musí vznikat z určitých skrytých pohnutek a nevadí, není-li milováno davem, hlavně, vzniklo-li z přesvědčení, lásky a pod vedením Erose. Opovrhoval těmi, kteří touží po slávě a úctě právě oněch davů. Jenže později si uvědomil, že on sám netouží po ničem jiném než po obdivě a uznání té masy lidí, že se musí jeho dílo líbit většině, ne-li všem a rozhodl se odcizit od Erose, života bohémů a začal tvořit díla sice téměř dokonalá, která si oblíbil dav, ale která ztratila svou krásu a duši. Ztratila individualitu a inspiraci krásou, byla v nitru jednotvárná, ačkoliv navenek dokonalá, tvořil je na bázi jakési skici, nehledal odvázané ikony a múzy. Stal se z něj manžel i otec, úctyhodný na řád pasovaný starý muž, milující svůj styl života a pohodlnost. Jenže jednoho dne, když byl zrovna uprostřed práce na svém vrcholném, nejbrilantnějším díle(bez duše, ale pro obdiv davu), na popud vidiny starého vandráka zastesklo se mu po cestování a odpočinku. Po strastiplném hledání cíle své dovolenkové destinace se ocitl v Benátkách, městě tisíce podob, místě, které osobně miloval a považoval za nejnepravděpodobnější město světa. Tam se však potkává se svým úhlavním nepřítelem-krásou. Krásou, kterou zavrhl, protože sice znamenala jedinečnost, ale nezaručovala lásku davu. Tato krása byla ztělesněná v podobě polského chlapce Adža, půvabného čtrnáctiletého dítěte, do něhož se spisovatel přímo zamiloval. Sledoval hocha na každém kroku, vyzískal jeho pozornost, napsal o něm několim básní a pomalu si musel přiznat, že celý jeho dasavadní život byla jedna velká lež, jelikož on jako člověk, který se celý život snaží vytvořit krásu se náhle potkává s krásou samotnou a vidí, že jen skrze ni a smysly lze vytvořit takové dílo, které vždy chtěl a obdiv davu nic proti tomu neznamená. Slova nepopíšou to co oči vidí. Začal ze sebe pod vlivem chlapce dělat mladšího člověka barvil si lasy, kupoval si obleky, vše to, co dříve zavrhoval(na lodi do Benátek opovrhoval podobně se chovajícím starcem,který v blízkosti mládeže popíjel, laškoval, oblékal se do moderních šatů a nosil paruku). Byl ovlivněn svou múzou natolik, že neuposlechl rozum, noviny ani šuškání Benátčanů, ti všichni varovli o pandemii cholery, kterou do přístavu zavezli sirští obchodníci a ve finále, když se konečně blížil okamžik promluvit si s krásou z očí do očí, spisovatel na pobřeží v tom krásném snu umírá. Dílo se snaží popsat vztah autora a díla, krásy a umělce, masy a individuality. Thomas Mann je mistrem popisu osob, charakterů a pocitů. Smrt v Benátkách byla sepsána v období mezi vydáním Boodenbrokových a Kouzelného vrchu jako kratší zamyšlení o světě umělců. Jako předlohy pro Asenbacha sloužili Gustav Mahler(fyzická pdoba) a August von Platen(duševní pchody).
Nakladatel: | Mladá fronta |
ISBN: | 978-80-204-2352-8 |
EAN: | 9788020423528 |
Termín: | 21.11.2011 |
Pořadí vydání: | zde a takto 1. |
Jazyk: | čeština |
Rozsah (počet stran): | 120 |
Formát (výška x šířka): | 185 x 120 mm |
Vazba: | pevné desky, papírový potah, přebal |
Materiál: | kniha |
Anotace
Stěžejní dílo nositele Nobelovy ceny za literaturu o spisovateli Gustavu von Aschenbachovi a jeho snaze uniknout každodenní rutině cestou do Benátek. Ve městě na laguně se osudově setkává se čtrnáctiletým Tadziem, který v Aschenbachovi probudí do té doby skrývané homosexuální sklony. Platonické milostné vzplanutí naruší stereotyp spisovatelova života. Na pozadí morové epidemie, která v Benátkách vypukla, zažívá Aschenbach dny největší radosti i strachu. Ve vydavatelství Tympanum vychází souběžně jako audiokniha.