Balanced Scorecard
Nakladatel: | Management Press |
ISBN: | 978-80-7261-177-5 |
EAN: | 9788072611775 |
Termín: | 2008 |
Pořadí vydání: | 5. |
Jazyk: | čeština |
Překladatel: | Marek Šusta |
Rozsah (počet stran): | 268 |
Formát (výška x šířka): | 235 x 165 mm |
Vazba: | vázaná |
Materiál: | kniha |
Edice: | Knihovna světového managementu |
Anotace
Mají-li se manažeři na všech úrovních řízení správně rozhodovat, musí umět měřit výkonnost podniku. K tomu samozřejmě potřebují adekvátní kritéria hodnocení, aby mohli posuzovat různé aspekty činnosti podniku a ekonomického prostředí, v němž působí, a sledovat, jak podnik postupuje při dosahování svých cílů.
Metodou, která vytváří vazbu mezi strategií (strategickými záměry formulovanými v podobě strategických plánů, podnikatelských plánů, dílčích strategií apod.) a operativními činnostmi s důrazem na měření výkonu, je metoda balanced scorecard (BSC).
Autory metody BSC jsou Robert S. Kaplan a David P. Norton a její principy formulovali v knize Balanced Scorecard , jejíž páté české vydání (s podtitulem Strategický systém měření výkonnosti podniku) na knižní trh uvádí nakladatelství Management Press (váz., 268 str., doporučená cena 470 Kč).
Metoda BSC vznikla jako reakce na empirická zjištění, že řada strategických záměrů nebyla dotažena do praxe. Mnoho organizací má totiž často problém s reálným propojením strategií s operativními činnostmi tak, aby se strategie implementovala ve všech podnikových oblastech a bylo možné měřit dosažení strategických cílů. Jedním z důvodů je, že základnou operativních plánů jsou většinou pouze finanční ukazatele, které nemohou dostatečně charakterizovat celý podnik. Proto je nezbytné sledovat a vzájemně vyvážit kromě finančních ukazatelů také ukazatele zaměřené na zákazníky, firemní procesy a zaměstnance.
Soubor nástrojů, které BSC („systém vyvážených ukazatelů výkonnosti podniku“) poskytuje, tak měří výkonnost podniku pomocí čtyř perspektiv – finanční, zákaznické, interních podnikových procesů a učení se a růstu – a umožňuje sledovat nejen finanční výsledky, ale také to, jak jsou podniky schopny zajišťovat hmotná i nehmotná aktiva potřebná k svému růstu a zvyšování konkurenceschopnosti, jak vytvářejí hodnotu pro současné i budoucí zákazníky a jak se musí zlepšit kvalita lidských zdrojů, systémů a způsobů práce, které jsou nezbytné pro zvyšování budoucí výkonnosti.
BSC není však jen operačním systémem měřítek – inovačně orientované podniky metody využívají jako strategického manažerského systému, tzn. k řízení své dlouhodobé strategie a k realizaci těchto kritických manažerských procesů:
- k vyjasnění a převedení vize a strategie do konkrétních cílů;
- ke komunikaci a propojení strategických plánů a měřítek;
- k plánování a stanovení cílů a sladění strategických iniciativ;
- k zdokonalení strategické zpětné vazby a procesu učení.
Kromě koncepčních východisek kniha přináší také celou řadu příkladů tvorby BSC a praktických aplikací metody, a tak představuje významný zdroj pro vytváření integrovaného manažerského systému v podnicích, což dostatečně potvrzuje i pozornost, jíž se metodě BSC v naší podnikové praxi dostává.
Kniha vyšla v prestižní Knihovně světového managementu.